Dammsugare

 
När min syster fyllde år i mars gjorde jag för första gången egna dammsugare till hennes kalas. Får nog jobba på det där med utseendet men det ska ju synas att det är hemmagjorda. Jag använde det här receptet men jag skriver det här nedan också. 
 

Ingredienser:

Marsipan
100 gram mörk choklad (dock så hade jag ljus choklad)
ca 5 dl sockerkakssmulor
2 msk fin kakao
50 gram tärnat mjukt smör

Arrakessens eller punsch efter egen smak och tycke

 

Gör såhär: 

Smula ner sockerkakan i en skål, rör ner smöret och sikta kakaon och ev. smaksättning. Rör samman till en jämn deg. Dela degen i två delar och rulla till längder. Ställ in dessa i frysen under kavlingstiden. Och kavla ut marsipanen, använd florsocker på bakbordet istället för mjöl. Så att inte marsipanen fastnar när du kavlar. Skär ut lagom/jämna stora bitar så att du kan täcka sockerkaks rullarna med sedan. Smält chokladen över ett vattenbad. Rulla in sockerkaks längderna i marsipanen, och lägg marsipanen lite omlott, och dessa sidor neråt.
Skär sedan lagom små bitar av längderna ca 4- 5 cm och doppa ändarna i choklad. Låt chokladen stela – sedan är det klart serveras!




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback