Milanostänger

 
Milanostänger, så gott! Har gjort det här receptet två gånger nu, den senaste gången var i helgen när vi firade mig. Jag älskar ju allt som innehåller mandelmassa så dessa är perfekta för mig. Här kommer receptet som jag använder: 
 

Ingredienser:

 

9 dl vetemjöl
400 g smör
1 dl strösocker
2 äggula

 

Fyllning:


400 g mandelmassa
2 äggvitor

 

Pensling och garnering:


1 ägg
mandelspån
pärlsocker

 

Gör så här: 


1. Mät upp vetemjöl, smör, socker i en bunke. Smula samman och tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en dag. Har du en matberedare kan du använda den.
2. Plasta degen och låt vila i kylen i en timme. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Riv mandelmassan och tillsätt äggvitorna och mosa samman till en smet.
4. Kavla ut degen till två långa längder, ca 1 dm bred. Spritsa ut mandelmassa i mitten på längderna och rulla sen ihop så skarven hamnar under mot bänken.
5. Skär i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker och mandelspån.
7. Grädda i ca 10 min tills de har fått fin färg.

 

 



Kommentarer

Veckans blogg på min blogg, vore kul om du ville delta :D


Kom ihåg






Trackback