Saffransmazariner med choklad och apelsin


Dom här fina och juliga saffransmazarinerna gjorde jag i skolan förra veckan. Dom blev supergoda och jag älskar verkligen kombinationen saffran och choklad. Här kommer receptet: 

Ingredienser (ca 20 st):

Mördeg: 
 
100 g socker
200 g smör
300 g mjöl

Fyllning:
400 g mandelmassa
1 g saffran (2 pkt)
200 g smör
200 g ägg (3 st)
zest från 1 apelsin
2 msk saft från en apelsin

Chokladglasyr:

100 g smör
50 g vatten
180 g mörk choklad


Gör så här: 

Blanda mjöl, socker och smör till en sandliknande konsistens. Lägg kallt i ca 1 h.
Blanda mandelmassa, saffran och smör klumpfritt. Blanda ner ägg hälften i taget tills du har en fin smet. Kavla ut mördegen på ett lätt mjölat bord ca 3 mm tjock och täck formarna. Spritsa sen i fyllningen (jag fyllde med 3/4). Grädda på 190 C i ca 10 minuter tills de börjar få färg (jag hade mina inne 10 min och har små mazarinformar). Ta ut mazarinerna och ställ dem upp och ner tills de har svalnat. Smält smör och vatten till glasyren. Blanda sen i chokladen och låt stå i en 30 minuter. Bre ut över mazarinerna. Låt stå en stund i kylen för att glasyren ska stelna. Klart! 




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback