Budapestrulle

 
Jag överraskade mamma med att baka budapestrulle när hon fyllde år eftersom det är en av hennes favorit bakverk. Det var första gången jag gjorde en budapestrulle men jag tyckte den blev helt ok ändå, väldigt god iallafall. Här kommer receptet som jag använde mig av:
 
Ingredienser: 
 
6 st äggvitor
3 dl socker
150 g hasselnötskärnor
0.75 dl potatismjöl
 
Fyllning: 
 
4 dl vispgrädde
2 burkar (175 g) mandarinklyftor
Jag hade också i lite färska hallon
 
Mörk choklad till garnering
 
Gör så här:
 
  1. Häll äggvitorna i en torr och fettfri vispskål. Vispa till ett fast skum (det ska gå att vända upp och ner på bunken.)

    Fortsätt vispa och tillsätt lite av sockret i taget tills allt socker är vispat. Fortsätt vispa tills det går att vända upp och ner på bunken utan att marängsmeten rör sig.

  2. Mixa hasselnötterna fint i en matberedare.

  3. Tillsätt de mixade hasselnötterna och potatismjölet till marängsmeten.

    Vänd försiktigt ner och rör sedan försiktigt till en jämn smet - nötmarängsmet.

  4. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper (eller spritsa ut smeten på bakplåtspapper) på en plåt 30x40 cm. Spara bara någon centimeter till kanten, det är viktigt att breda ut smeten så mycket som möjligt för att den inte ska bli för tjock, då spricker den lättare när man rullar ihop den.

    Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 20 minuter tills nötmarängen fått lite färg.

  5. Låt nötmarängen svalna ca 1-2 minuter. Stjälp sedan upp den på ett nytt bakplåtspapper. Ta bort bakplåtspappret som den gräddats på.

    Låt svalna helt under bakhandduk.

    Lyft gärna lite på nötmarängen på långsidan på båda sidor för att förbereda den lite för att den ska rullas ihop på långsidan.

  6. Vispa grädden ganska hårt. Bred på grädden på nötmarängen.

    Låt mandarinklyftorna rinna av. Sprid ut dessa på den vispade grädden. Ha även på lite hallon om man vill. 

  7. Rulla försiktigt ihop budapestrullen på långsidan.

  8. Smält chokladen i en liten skål i mikron. Ta en gaffel och "skvätt" chokladen över budapestrullen.

    Sätt in budapestrullen i kylen fram till servering, men minst 15 minuter så att chokladen stelnar.




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback