Dumlekakor


Dumlekakor har jag gjort mycket när jag var yngre men nu provade jag ett nytt recept när jag skulle göra dessa till Claras 20 års fest. Dom blev till och med ännu godare än jag minns dom. Så här kommer receptet:
 
Ingredienser (till ca 20 st):

200 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Dumlekolor
1 ask noblesse

Gör så här:

Blanda alla ingredienser i en bunke och blanda till en deg. Låt degen vila i kyl 20-30 min. Placera ut kakformar på plåten. Ta fram degen och dela den i 20 lika stora bitar, alternativt väg degen som jag gjorde. Rulla varje deg till en boll och lägg i formen. Tryck ner en dumlekola (eller en halv) i varje boll. Grädda kakorna på 200 grader mitt i ugnen i 10-12 minuter. Ta ut plåten och lägg en noblesse på varje kaka, så att den smälter. ÄT!




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback